السيارات الكهربية لاقت استحسان كبير جدا لدى الجمهور وده عشان اللي سمعوه من إن السيارة منعدمة الصيانة أو بمعنى اخر إن الصيانة فيها للاجزاء الميكانيكية فقط كالتيل والطنابير ده بالاضافة إلى إن تكلفة شحن البطاريات بتكون في حدود ٦٠ جنيه في المرة الواحدة واللي ممكن تمشيك حوالي ٣٥٠ كيلو، أو على حسب حجم البطاريات.
تعالوا نشوف إيه هي مكونات السيارة واللي هتخلينا نتأكد هل العربية الصيانة فيها قليلة أو لا؟
السيارة الكهربية بتتكون من ماتور كهربي Ac induction motor, انفرتر Inverter, بطاريات قابلة للشحن، فتيس Gearbox
أولا: Induction motor
دي مواتير بتشتغل بتيار متردد وبتعتمد على فكرة الحث المغناطيسي عشان كده اسمها Induction motor
المواتير بتتكون من جزء ثابت والاخر متحرك،
الجزء الثابت بيتكون من مجموعة من الشرائح معزولة بينها وبين بعض بورنيش وملفوف عليهم سلك نحاس.
في الموضوع ده لازم تاخد بالك من العزل ونوعه يعني هل هو F أو B أو H.
طول عمرنا بنسمع عن المواصفات الخليجي الكلمة دي مش بس معناها رفاهية على أد ماهي تعني إن المعدة المصنوعة للخليج مصنوعة لتحمل درجة حرارة معينة.
قطر النحاس كمان ليه عامل مهم جدا بمعنى ان المصنع ممكن يحدد قطر السلك المستخدم طبقا للحمل ونسبة التحمل الاضافية بتكون بنسب مختلفة. يعني أنا ممكن أجيب سلك قطره ٤ مم أنا عارف إنه ممكن يستحمل لحد ١٢ أمبير وأنا كده بوفر للعميل بس ممكن أجيب سلك قطره ٦ مم وده هيستحمل أكثر بس بفلوس أكتر، الفكرة هنا إن ااسلك اللي قطاعه ٦ مم هيقعد أكتر ومش هتحتاج تلفه إلا بعد زمن أطول بنسبة ٢٥ % من ٤ مم.
اذا ممكن حضرتك تسمع ان نوع العزل هو H /H أو H / F أو F / B
العزل الاول معناه درجة الحرارة المحيطة زائد درجات حرارة معينة يتحملها الماتور أعلاهم في التحمل H واللي ممكن يوصل إلى ١٤٥ درجة مئوية.
العزل الثاني ده لقطاع السلك
بمعنى إني لو قلت لك إني هعزل H /H ده معناه إن المتور هيتحمل أقصى درجة حرارة لكن في نفس الوقت السلك قطاعه صغير لان درجة حرارته مع الحمل هتوصل لاقصى حرارة.
أفضل عزل هو H /F و F /B.
أما الجزء المتحرك من الماتور فده جزء عباره عن عامود اللي بيلف عشان يوصل الحركة الى الفتيس Gear box، العامود بيكون حواليه بلي Bearings مهمته إنه يحافظ على عامود وهو بيتحرك إنه مايخرجش من مكانه.
البلي بيكون عليه حساسات عشان نقدر نعرف درجة حرارته إيه لان لو درجة حرارته عليت من غير ماناخد بالنا ممكن البلي يتأكل.
ثانيا: الانفرتر Inverter
ده جهاز مهمته إنه يحول التيار المستمر إلى متردد وده لان البطارية في الاساس بستخدم التيار مستمر أما الماتور فبيستخدم تيار متردد. الانفرتر جهاز الكتروني بيتكون من ترامسيستور ومقاومات ومكثفات ومهم جدا نعرف ان الالكترومات دي بتصدر حرارة ويجب الحفاظ عليها باردة عشان الكفاءة.
ثالثا: البطارية
في السيارات الكهربية البطاريات بتكون داخل خلايا كل خلية بتتكون من حوالي ٥٠ أو ٦٠ بطارية البطارية تقريبا بمقاس AA، وكل عربية بتتكون من ١٥ أو ١٦ خلية.
الخلايا دي يتكون متثبتة في الشاسيه تحت الكراسي والكنبة الخلفية، لذلك يجب الحذر من اختيار سيارات منسوبها قريب من الارض، البطاريات بيكون حواليها مبرد لان البطاريات لايجب أن تتعرض لحرارة عالية لان في خطورة، كمان ناخد بالنا إن البطاريات عمرها الافتراضي لازم يكون ٢٠ سنة.
الخلاصة
١. لو جبت ماتور هات ماتور قطاع السلك فيه والا هتحتاج تلف الماتور على حسب استهلاكك.
٢. خد بالك من البلي bearings
٣. هات ماتور بعزل كويس وإلا الكفاءة هتقل.
٤. لازم تهتم بتبريد العربية عشان الانفرتر والبطاريات.
طول عمرنا بنسمع عن المواصفات الخليجي الكلمة دي مش بس معناها رفاهية على أد ماهي تعني إن المعدة المصنوعة للخليج مصنوعة لتحمل درجة حرارة معينة.
قطر النحاس كمان ليه عامل مهم جدا بمعنى ان المصنع ممكن يحدد قطر السلك المستخدم طبقا للحمل ونسبة التحمل الاضافية بتكون بنسب مختلفة. يعني أنا ممكن أجيب سلك قطره ٤ مم أنا عارف إنه ممكن يستحمل لحد ١٢ أمبير وأنا كده بوفر للعميل بس ممكن أجيب سلك قطره ٦ مم وده هيستحمل أكثر بس بفلوس أكتر، الفكرة هنا إن ااسلك اللي قطاعه ٦ مم هيقعد أكتر ومش هتحتاج تلفه إلا بعد زمن أطول بنسبة ٢٥ % من ٤ مم.
اذا ممكن حضرتك تسمع ان نوع العزل هو H /H أو H / F أو F / B
العزل الاول معناه درجة الحرارة المحيطة زائد درجات حرارة معينة يتحملها الماتور أعلاهم في التحمل H واللي ممكن يوصل إلى ١٤٥ درجة مئوية.
العزل الثاني ده لقطاع السلك
بمعنى إني لو قلت لك إني هعزل H /H ده معناه إن المتور هيتحمل أقصى درجة حرارة لكن في نفس الوقت السلك قطاعه صغير لان درجة حرارته مع الحمل هتوصل لاقصى حرارة.
أفضل عزل هو H /F و F /B.
أما الجزء المتحرك من الماتور فده جزء عباره عن عامود اللي بيلف عشان يوصل الحركة الى الفتيس Gear box، العامود بيكون حواليه بلي Bearings مهمته إنه يحافظ على عامود وهو بيتحرك إنه مايخرجش من مكانه.
البلي بيكون عليه حساسات عشان نقدر نعرف درجة حرارته إيه لان لو درجة حرارته عليت من غير ماناخد بالنا ممكن البلي يتأكل.
ثانيا: الانفرتر Inverter
ده جهاز مهمته إنه يحول التيار المستمر إلى متردد وده لان البطارية في الاساس بستخدم التيار مستمر أما الماتور فبيستخدم تيار متردد. الانفرتر جهاز الكتروني بيتكون من ترامسيستور ومقاومات ومكثفات ومهم جدا نعرف ان الالكترومات دي بتصدر حرارة ويجب الحفاظ عليها باردة عشان الكفاءة.
ثالثا: البطارية
في السيارات الكهربية البطاريات بتكون داخل خلايا كل خلية بتتكون من حوالي ٥٠ أو ٦٠ بطارية البطارية تقريبا بمقاس AA، وكل عربية بتتكون من ١٥ أو ١٦ خلية.
الخلايا دي يتكون متثبتة في الشاسيه تحت الكراسي والكنبة الخلفية، لذلك يجب الحذر من اختيار سيارات منسوبها قريب من الارض، البطاريات بيكون حواليها مبرد لان البطاريات لايجب أن تتعرض لحرارة عالية لان في خطورة، كمان ناخد بالنا إن البطاريات عمرها الافتراضي لازم يكون ٢٠ سنة.
الخلاصة
١. لو جبت ماتور هات ماتور قطاع السلك فيه والا هتحتاج تلف الماتور على حسب استهلاكك.
٢. خد بالك من البلي bearings
٣. هات ماتور بعزل كويس وإلا الكفاءة هتقل.
٤. لازم تهتم بتبريد العربية عشان الانفرتر والبطاريات.
0 comments
Post a Comment